Wanneer las ik dat boek ook alweer? Dacht ik, toen er in een artikel over Anthropic weer eens werd verwezen naar Superintelligence van Nick Bostrom. Lang geleden. Ik vond het niet bijzonder interessant. Ik kan het opzoeken. Op 5 juli 2015 maakte ik deze aantekening in mijn leesdagboek:
‘Nick Bostrom’s Superintelligence doorgewerkt. (En eerder een pagina of 20 Hannah Arendt). Pfff, niet al te best – dat boek van Bostrom. Zijn conclusie is oké, maar ook ongelofelijk vanzelfsprekend (dat de Silicon Valley’s dat vergeten is een andere kwestie). De rest van het boek een filosofisch nogal arme, maar duidelijke uiteenzetting van wat AI en superintelligentie kunnen zijn. Filosofisch nogal arm, omdat hij, op het allerlaatste hoofdstuk na, nergens een stap terug of opzij lijkt te kunnen doen, om opnieuw te kijken of wat hij beweert niet een cliché is. Er zich geen reflexiviteit in het boek. Alsof intelligentie alles is. (En trouwens, wat er nu al gebeurt met het internet, maakt de mens al tot slaaf, en wat er gebeurt in de financiële wereld, richt de mens al ten gronde ten gunste van, ja, ten gunste van wat?) Dan is Arendt, 65 jaar eerder (of wat is het 70?) een stuk relevanter, vreemd genoeg.’
Veel te warm. Vol zon en 30+ graden. Rustig aan is het devies. Naar Fransche Kamp. Geen rondje in de avond, maar lezen in de schaduw, onweer afwachtend.

Heerlijk zonnetje! Even naar Fransche Kamp om daar te werken in de zon (en half in de schaduw).

En weer terug.

Minirondje Amsterdamse Bos, op zondag, einde middag. Bewolkt, fris, klein beetje zon. Slechte benen en weinig zin, toch even naar buiten.

Niet mijn weekend Fransche Kamp. Bewolkt, fris, ik had het koud. De benen voelden niet goed, en de zin om te fietsen was niet groot.

Harde en koude wind tegen. Terug van Fransche Kamp.

Vrijdagmiddag. Westenwind, een bewolkte dag, 17 graden. Naar Fransche Kamp.

Laat avondrondje. Wind, wolken, een klein beetje blauwe lucht. Fris. Bijna niemand in het bos. Aan het einde toch net een buitje.

Niet heel mooi weer deze week, en veel werk, maar toch even naar Fransche Kamp op de woensdagmiddag, al is het maar voor 2 uurtjes.

En weer terug. De tegenwind viel mee.

Vorige maand kreeg ik een mailtje van de KPN: ‘per 1 juli 2026 stoppen we met XS4ALL Homepages. U ontvangt deze e-mail omdat u een homepage heeft op https://ariealt.home.xs4all.nl.’
Ah.
En: ‘Waarom stopt XS4ALL Homepages? De techniek achter deze dienst is verouderd. Er zijn nu modernere en makkelijkere manieren om een website te maken en te beheren. Daarom stoppen we met XS4ALL Homepages.’
Duh?
Grappig detail: toen ik de mail kreeg zat ik bij V2_, en had zojuist de workshop van Marie Verdeil geïntroduceerd. Zij legde juist aan 12 deelnemers uit hoe je een webserver kon laten draaien op een oude smartphone…
Nu heb ik inderdaad sinds mensenheugenis (nou, ergens 1997) een homepage bij xs4all. Handgemaakte html, met een klein beetje handgemaakte css. Wat is er makkelijker dan dat? En er is niets aan verouderd. het werkt zelfs op alle platformen, oude computers, nieuwe telefoons, andere apparaten… Nou ja. En ja, ik verander niet graag iets als het werkt.
Vandaag dus een klein abonnement afgesloten bij Greenhost en de boel daarheen verhuisd. Mijn ouderwetse homepage – die nodig geüpdate moet worden (maar dat hoort er ook bij) – is nu te vinden op ariealt.nl.
Bewolkte zondag. Suf hoofd, slechte benen. Proberen of ik daar met een rondje verandering in kon brengen. Nee dus.

Bewolkte zaterdag en aan de frisse kant. Uitstekend fietsweer. Twee sputters maar geen bui. Lekker gereden, naar Wijk bij Duurstede en weer terug over favoriete wegen naar Fransche Kamp.

En na het eten (samen met F.) terug naar Amsterdam.
